Superhelden in mijn praktijk!

Wat een helden, deze 5 SUPERhelden! Vol energie, enthousiasme en nieuwsgierigheid zitten ze bij mij aan de keukentafel. Wat gaan we doen? Waarom hangt dat doek daar? Gaan we knutselen, ik hou van knutselen! Heerlijk deze enthousiaste reacties, nu al!

Ik moet even schakelen van een ochtend mijn ‘eigen dingen doen’ naar deze wervelwind vol vragen, enthousiasme en betrokkenheid. Want dat is wat ik zie en hoor. Ik durf bijna niet te zeggen dat ze een theekopje mogen uitkiezen…(dat vinden ze misschien wel stom flitst door mijn hoofd), maar ze vliegen naar het kastje waar de theekopjes uitgestald staan en kiezen allemaal een uniek exemplaar. Vandaag schenk ik meer ranja dan thee, maar dat is natuurlijk prima. Tijdens het ‘ranja’moment leg ik uit wat we gaan doen en start ik met de eerste superheld die naast mij zit. Ik lees de kwaliteiten op die op de kwaliteitenkaartjes van @Smoely staan. Als ze die bij zichzelf vinden passen leggen we het kaartje op de groene superhelden ster. De stapel blijft maar groeien….. Zo  mooi om te zien en horen hoe deze bescheiden superheld wordt aangevuld en aangemoedigd door de andere superhelden. ‘Dat past echt bij jou’ of ‘jij kan dat ook’ en soms wordt er een mooi voorbeeld bij gegeven ‘jij hebt mij in de klas laatst geholpen met rekenen, dat is toch ook zorgen’. De bescheiden superheld gaat wat rechter op zitten en groeit.  Uit de enorme stapel kwaliteiten maakt de superheld zijn eigen top 5. Deze kwaliteiten passen écht het best bij hem. Het is prachtig om te zien hoe zelfverzekerd en eenvoudig alle kinderen hun eigen top 5 bij elkaar zoeken. De trap met de cijfers maakt het inzichtelijk en er wordt soms nog even schoven met de kaartjes. Maar als de top 5 er ligt, klopt die helemaal. ‘Wat gaan we doen met deze krachten?’ Die gaan we opschrijven. Bij je eigen foto. Jij bent de SUPERHELD en deze krachten horen bij jou.

De superhelden gaan één voor één op de foto. Voor het witte doek (aha!). Ik print de foto’s uit en knip de superhelden uit. Op een groot vel papier mogen ze zichzelf opplakken en een omgeving bedenken waar deze superheld actief is. Eromheen schrijven we de 5 krachten in ‘pieuw pauw pof’ sterren (zoals je ook in strips ziet). Alle superhelden gaan meteen aan de slag. Er wordt getekend, geknipt en geplakt. Alles kan en mag. Ondertussen wordt er gefantaseerd over de superhelden. Wie gaan ze redden en waarheen gaan ze vliegen. Sommige gaan liever met de boot of met de auto. Maar behulpzaam zijn ze allemaal.

Ondertussen mochten de superhelden een totemdier uitzoeken. Een dier dat bij hen past. Wanneer ze het dier weer zien, worden ze herinnert aan hun krachten en mogelijkheden. Maar ook dat het ze rust en ontspanning kan geven. Want ook superhelden moeten uitrusten en lekker slapen. Daarom maken we samen een schudbol met het totemdier in het potje gelijmd. Mooie glitters worden aan het water toegevoegd en schudden maar! De bol krijgt een plekje op het nachtkastje. Dan kan er voor het slapen gaan nog even naar gekeken worden en de avonturen van de dag met het totemdier gedeeld. Slaap lekker SUPERHELD! <3

Het volgende Theekransje is op woensdag 19 april.  Dan ‘weer’ een keer voor meiden uit groep 5 en 6. Het thema is Vriendschap. Andere doelgroep, andere dynamiek. Ik heb er zin in! #aandacht #Goedgemutst

 

1 antwoord
  1. Bianca
    Bianca zegt:

    Het was super leuk!! Een heerlijk gegroeid kind (Uhh superheld) had ik thuis! Even alle kwaliteiten benoemd! Dank je wel!

Reacties zijn gesloten.